Ön Düzen Sistemi
Ön Düzen Sistemi
Bir aracı istenilen tarafa yöneltmek için ön tekerleklerin sağa veya sola olan doğrultularını değiştirir. Sevk ve idaresini kontrol eder.
Ön Düzen Sisteminin Parçaları
Direksiyon simidi, direksiyon mili, direksiyon kutusu, rot ve rot başları olmak üzere başlıca dört unsurdan oluşur.
Havalı ve Hidrolik Direksiyonların Avantajları
Direksiyon simidini etkileyen kuvvetin, basınçlı hava yardımıyla tekerleklerin istenilen yöne manevra almasını sağlayan sistemdir.
Havalı direksiyonlar, hidrolik direksiyonlara oranla az kuvvetle döndürülür. Böylece havalı direksiyonlu araçlarda sürücü, araca daha kolay hakim olur.
Ön Düzen Sisteminin Bakımı ve Basit Arızaları
Direksiyon sisteminin bakımı yapılırken, direksiyon kutusunun yağı kontrol edilmelidir.
Aracın ön düzeninde kamber, kaster, king pim ve rot ayarları yapılır. Rot ayarı direksiyonun kumanda ettiği tekerleklerde yapılır. Rot ayarı bozuksa
- Araç sağa ya da sola çeker.
- Lastikler içten veya dıştan aşınır.
- Direksiyon hakimiyeti zorlaşır.
Rot başlarındaki boşluk ve aşınma çarpma ile oluşur. Bu durumda rot başları yenisi ile değiştirilmelidir. Aksi halde direksiyon boşluğunun artmasına ve rot çıkmasına neden olacağından tekere kumanda gerçekleşmez.
Direksiyon simidindeki boşluk zamanla artar. Boşluğun artmasının nedeni direksiyon kutusunun içindeki dişlilerin aşınması, direksiyon kutusu ayarının bozulması, rot başlarının aşınmasıdır.
Aracın zaman zaman ön takımlarının kontrolünü yaparken, rot başlarına bakılmalı, aşınma olup olmadığı tespit edilmelidir.