Dönüş ve Manevra Kuralları

Dönüş Kuralları

Park etmiş araçların arasıdan çıkarken, yolun sağına ya da soluna yanaşırken, sağa ve sola dönerken, şerit değiştirirken, sollama yaparken daima dönüş sinyallerimizi kullanıyoruz. Manevra yapıldığı sırada sağ ya da sol sinyallerimizi çalıştırmıyoruz; manevradan önce çalıştırıyoruz. Manevra bitene kadar da sinyal vermeye devam ediyoruz.

Sağa Dönüş Kuralları

Diyelim ki bir kavşağa yaklaşıyoruz, sol şeritteyiz ve sağa dönmek istiyoruz. Eğer yerleşim yeri içindeysek 30 metre içinde şerit değiştirmiyoruz. Yerleşim yeri dışında isek kavşağa 150 metre kala şerit değiştirmiyoruz. Eğer bu kurallara uyduysak ilk önce sağ sinyalimizi veriyoruz. Arkamızın boş olduğunu sağ ve gerigörüş aynamızdan kontrol ettikten sonra sağ şeride geçiyoruz. Dönmek istediğimiz yolda yaya geçidi varsa ve yayalar geçiyorsa ilk önce yayaların geçmesini bekliyoruz. Sağımızdan bisiklet geçiyorsa yayalarda olduğu gibi ilk önce bisikletlinin geçmesini bekliyoruz. Tüm bunları tamamladıktan sonra uygun bir şekilde sağa dönüyoruz.

Sola Dönüş Kuralları

Sola dönüş kuralları da sağa dönüş kuralları ile hemen hemen aynıdır. Tek fark bir kavşakta sola dönerken arkamızdan gelen araçları engellememek için geniş kavisle sola dönüş yapmalıyız.

Manevra Kuralları

Geri Gitme Kuralları

Trafiğin sıkıştığı dar şeritli yollar ile tek yönlü yollarda duraklama ve park etme dışında geri gitmek yasaktır. Kamyon, otobüs ve römork gibi geri görüşün yetersiz olduğu durumlarda gözcü bulundurmak zorunludur.

İlginizi Çekebilir:Trafik Mevzuatı – Trafik İşaretlerinin Anlamları ve Bunlara Uyma Zorunluluğu

Geri Dönme

Trafiğin yoğun olduğu durumlarda ne olursa olsun U dönüşü yaparak geri dönmek yasaktır.

Kavşaklarda İlk Geçiş Hakkı

Kavşaklara yaklaşırken hızınızı mutlaka azaltmalısınız. Eğer şehir içindeyseniz kavşağa en az 30, şehir dışındaysanız en az 150 metre kala dönmek istediğiniz yön için sağ ya da sol sinyalinizi çalıştırmalısınız.

Trafik ışıkları izin verse bile trafik kavşak içinde tıkanmışsa kesinlikle kavşağa girilmemelidir. Sizin anlayacağız tıkalı bir kavşağı daha da tıkamanın bir anlamı yoktur.

Bunların dışında

  • Motorsuz araç sürücüleri motorlu araçlara,
  • Traktörler ve iş makineleri diğer motorlu araçlara,
  • Sağınızdan kavşağa girmekte olan araçlara,
  • Dönüş yapılan yönde karşıya geçmekte olan yayalara

daima yol verilmelidir.

Geçiş Üstünlüğü

Bir kavşakta cankurtaran, polis arabası, itfaiye aracı, zabıta aracı ve taksi karşılaşıyor. Ayrıca ilk dört aracın ikaz lambaları yanıyor. Geçiş üstünlüğü sırası şöyledir:

  1. Cankurtaran (ambulans)
  2. İtfaiye aracı
  3. Polis arabası
  4. Zabıta aracı
  5. Taksi
share Paylaş facebook pinterest whatsapp x print

Benzer İçerikler

trafik ve cevre notlari
Trafik Suçları ve Karşılığı Cezalar
arac teknigi notlari
Aracın ve Motorun Kısımları
trafik adabi notlari
Adap ve Trafik
arac teknigi notlari
Fren Sistemi
trafik adabi notlari
Trafikte Temel Değerler
arac teknigi notlari
Araçta İlk Bakım

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Ehliyet Soruları | © 2022 |